Rengöring av AS1130

Kommentera
Tillslut har jag då fått möjlighet att testa rengöringsutrustningen jag tidigare införskaffat. Bara att konstatera att det är svårt att få till längre sammanhängande tid att pyssla med sådana här saker som småbarnsförälder. Hur som helst. Här är äntligen utrustningen framplockad, redo att köra.

Jag fyllde maskinen med den färdigblandade Elman (1:9, remember?) och började med en provkörning av växelhjulet och en brygga. Korgarna hänger, som illustrerat nedan, väldigt fint på maskinens kant.
Jag valde att köra maskinen på det längsta programmet. Det tar ganska många minuter att plocka fram utrustningen (med alla lådor med barnlås etc. jag tvingats installera i lägenheten för att hålla små söta fingrar borta). Att då snåla med körningstiden känns onödigt. 8 minuter tar långa programmet. En evighet. Ett klickande och surrande hörs när maskinen jobbar. Gummibandet gjorde verkligen ett bra jobba att se till att korgarna hängde fritt på kanten på maskinen och att de inte vidrörde varandra eller insidan på maskinen.
Därefter sköljdes de tvättade delarna i Zippo-bensinen. Bensinen blev snabbt grumlig. Jag antar att den blir det när den binder vattnet i rengöringsvätskan? Det finns antagligen en fördel i att försöka skaka korgarna för att få dem så torra som möjligt innan man sänker ned dem i sköljvätskan. Det gynnar antagligen återanvändning av Zippo-bensinen. Låt mig återkomma till det.
Resultatet av testet kändes bra. En före och en efter bild av växelhjulet följer:
Vad som är vad får läsaren själv gissa :).
Jag har sett de som hävdar att man skall köra två tvättar och två sköljningar för att få delarna riktigt rena. Mitt verk kändes redan ganska rent så jag tror en cykel var tillräcklig.
Jag fick leta ganska länge efter vilka delar man bör och inte bör köra i en ultraljudsmaskin. Det finns många bud och jag fick helt enkelt koka ihop alla råd till något och testa. Följande delar hade jag frågetecken för:
  • huvudfjädern
  • balansenanordningen
  • gånghaken
Min lösning blev att köra allt i maskinen. Enligt uppgift skall gånghaken dock inte köras i "starka" vätskor eftersom stenarna, som är limmade med shellack, kan lossna. Jag körden den därför i maskinen endast fylld med vatten och lite diskmedel. Den blåstes sedan av väldigt noga med en dammpust.
Eftersom verket har en trasig och numera urplockad drivfjäder behövde jag aldrig fundera hur jag skulle göra med den. De gånger jag tvättar drivfjädern i framtiden kommer jag öppna fjäderhuset men inte plocka ut själva fjädern (det är så Per Torphammars bok rekommenderar att man gör).
Gällande balansanordningen tog jag alltså chansen att köra hela rakt upp och ner. Återstår att se om den fungerar.
Motstenarna placerades i en liten rund rengöringskapsel jag kommit över hos Verkmästarna. Motstenarna är så pass små att jag var rädd att de skulle skutta ur korgarna annars. Kanske "over kill" men det kändes bra.
Jag vet inte riktigt vilken uppdelning som var lämplig för de båda korgarna men jag körde bryggor och större hjul i den ena och mindre delar i den andra. Jag var också noggrann med att se till att balansanordningen fick en så "skonsam" resa som möjligt.
Efter tvätt och skölj lades alla delar på torkning. De torkade ganska snabbt efter sköljning och det känns som Zippon verkligen gjorde sitt. Jag lyckades tyvärr skjuta en motsten över diskbänken och det krävdes åtskilliga minuter att hitta den. Stor lycka när jag gjorde det! Hittade den alltså..
Jag har läst att man skall kunna återanvända rengöring- och skölj-vätskan. Det gäller säkert för rengöringsvätskan men jag är tveksam på om Zippobensinen fungerar att återanvända. Jag använde nästan 1dl av 125ml flaskan för sköljningen och merparten av den blev väldigt grumlig. Efter att jag hällt tillbaka den i en förvaringsflaska skiktade den sig ordentligt. Tefiltret jag köpt lär knappast filtrera bort vattnet. Att använda Zippo känns alltså som ett ganska dyrt alternativ i längden då den antagligen inte går att återanvända. Rengöringsmedlet filtrerade jag dock och trattade tillbaka i en annan flaska. Här avslöjades även en brist med ultraljudsmaskinen. Hur man skall få ur vätskan ur den utan att spilla är en gåta.
Lessons learned:
  • Zippo-bensin för sköljning verkat fungera ok men är antagligen ett ganska dyrt alternativ då den inte verkar gå att återanvända.
  • Ultraljudsmaskinen från Kjell & Company har inget bra stöd för att avlägnsa vätskan ur behållaren utan att spilla. Inte ens en liten häll-"pip" erbjuder den.
  • Motstenar är små, hala rackare.
  • Man kan bli ordentligt yr av att sniffa Zippo-bensin.
Nästa gång är det dags att börja smörja. Kul skall det bli! På återseende!