Fjäder till AS1130 forts.

Kommentera
Tid är också pengar. Min ursprungliga plan var att hitta ett urverk med fungerande fjäder och knycka den. Jag letade dock inte särskilt länge efter en, utan beställde istället en ny hos Verkmästarna för 110:-. Senare hittade jag dock samma fjäder hos en annan leverantör för 85:-. Det sved i den småländska själen ;). Måtten för fjädern hittade jag här.

Fjädern levererades i en liten behändig ring. Efter lite funderande kom jag fram till att den röda sidan på ringen var "upp".
På ett smidigt sätt kunde man placera ringen i fjädertrumman.
Därefter kunde man enkelt skjuta fjädern på plats. På så sätt slapp jag beröra den i onödan samt slapp "mata in den" i trumman för hand. Innan jag sköt fjädern på plats så oljade jag även trumman enligt instruktioner. Mer om det i ett senare inlägg. På bilden nedan kan man se att insidan på trumman är kraftigt repad. Jag tror att det är efter uppvridningsförsök med den gamla trasiga fjädern.
Därefter monterade jag fjäderhusbommen. Det var litet pilligt att få den på plats men med hjälp av pincett #2 gick det tillslut. Efter som bommen "petar" igenom på undersidan av fjäderhuset så placerade jag den i urverkshållaren. Det underlättade arbetet med den.
Efter lite mer olja så stängde jag trumman genom att montera trumlocket. Det finns olika tips på montering av trumlocket men jag tryckte bara ihop den med fingrarna. För att inte kontaminera hade jag fingertutor på under hela processen. Jag har kommit att jobba mycket med fingertutor. Det är inte alltid helt enkelt att hantera alla delar med pincetterna.
Nu återstår det att se om det går att vrida upp fjädern. Det lär jag få veta när jag monterat ihop resten av verket. Det blir i ett senare inlägg.