Glastången ..

Kommentera
Ganska sällan springer man på ett verktyg som radikalt förändrar ens sätt att jobba. För mig hände det nyligen när jag skulle öppna en trasig Tissot Seastar. Boetten var av så kallad monocoque-typ vilket innebär att det inte finns något boettlock utan hela boetten är gjuten i ett stycke. Boetten behövde alltså öppnas glasvägen. Tidigare har jag alltid plockat bort glaset genom att gå "bakvägen" genom boetten och trycka bort det med tummen men det skulle alltså inte fungera i detta fall. 
 
Jag insåg att jag behövde något som kallas för glastång som används för att "nypa" bort plastglas från klockor. Jag införskaffade en från Bergeon. Ca 600:- kostade kalaset men det får anses vara en lite summa sett till hur mycket det lyfte mitt hantverk. Antagligen är det en självklarhet för en vanlig urmakare att använda ett sådant här verktyg. Verktyget är ju nämligen inte bara användbart för monocque:er utan alla typer av klockor med plastglas. 
 
Utan att ha testat verktyget kändes det lite pilligt att använda. Jag plockade därför fram en gammal trasig Timex och satte verktyget på prov.


Jag öppnade klon lite större än glasets diameter och lät det omsluta kanten på glaset. Därefter spände jag lätt och kollade att alla klorna greppade på ett bra sätt. 

 
Därefter spände jag lite hårdare och "plopp" så lossnade glaset.


Jag placerade tillbaka glaset i boetten och släppte på kraften. Klon släppte och glaset satt åter på plats. Hur enkelt som helst. Nu insåg jag att det här med att limma fast glas i boetterna kanske inte alltid är så smart.
 
Till verktyget följde även en liten platta som används för att låsa bortplockade glas som skall sättas på plats igen. 



Jag läste att det är lätt att skada glaset med verktyget om man inte är försiktig. Vid mina första försök tycker jag att verktyget var ganska enkelt att använda och så länge man är säker på att man får ett bra grepp innan man spänner det så verkar det inte vara något problem. Glaset skall ha en perfekt passform och bör nog hellre vara lite för stort än lite för litet.