Att måla en urtavla

Kommentera
-- UPPDATERAD -- Se slutet av detta inlägg. 
 
Jag vill börja med att återigen påpeka att jag är en glad amatör. Inget annat. Den teknik och den utrustning jag använder kan vara helt felaktig för ändamålet. Jag har tyvärr ingen som kan styra mig i rätt riktning.
 
Jag är dessutom fullt medveten om att det anses förkastligt att bemåla gamla urtavlor. I detta fall hade jag dock kört in totalt i väggen (kolla här för hur det gick till). Antingen skulle urtavlan kastas eller så skulle jag ge mig i kast av något av det smutsigaste man kan göra som hobbyurmakare.
Objektet innan den "oväntade" poleringen.
och objektet efter .. Jag gillar Dexter-känslan i efterbilden. Jag lovar dock att jag inte plastade in resten av lägenheten innan skändningen började.
Så till målningsförsöken (jag hade velat säga försöket). Först och främst var jag noga med att rengöra tavlan helt. Jag putsade den noggrannt med autosol över indexen. Valet av färg föll på vanlig hobbyfärg från Humbrol. Kanske finns det bättre alternativ? Jag införskaffade även ett par precisionsmässiga penslar av fin kvalite och färgförtunning.
Därefter började jag glatt pensla. Resultatet blev .. sådär. Ytan blev väldigt ojämn. Jag rengjorde och började om. Penslade på nytt. Så här höll jag på. 10 försök senare (och med ganska mycket mindre hjärnceller efter all sniffad färg) kom jag till ett resultat som kändes godtagbart.
Lessons learned:
  • Att spä färgen är verkligen A och O (förhållande 2 delar färg, 1 del förtunning för Humbrol). Man får aldrig en jämn yta annars. Den spädda färgen letar sig väldigt effektivt in i skrymslen och man behöver egentligen inte ens gå emot indexen för att färgen skall "fylla".
  • Använd en helt ren pensel. 3-4 försök jag gjorde misslyckades på grund av att pensel innehöll orenheter som syntes väl när färgen hade torkat.
  • Om du bestämmer dig för att börja om, se till att rengöra tavlan ordentligt. 2-3 av mina försök misslyckades på grund av att tavlan hade orenheter som syntes som små korn i den senare torkade färgen.
  • Engångsskedar i plast är utmärkta för att späda färgen i. Först använde jag plastkorkar. Det finns dock en stor nackdel i att använda en plan yta att blanda färgen i om man inte använder mycket färg eftersom den torkar ut snabbt. I den skopade skeden var det mycket enklare att få till ett djup i färgen som gjorde att den inte torkade/tjocknade lika snabbt.
  • Jag rekommederar att man täcker den målade urtavlan efter målningen (t.ex. en liten platburk). Detta så att den inte suger åt sig damm etc.
  • Det är otroligt svårt att få till en perfekt målning med så här enkel utrustning. När det kommer till så mycket annat inom hobbyurmakeriet handlar det om. Var noggrann, använd rätt verktyg och ha tid.
---- UPPDATERING --- 
 
Efter lite mer tanke blev jag aldrig helt nöjd med resulatet då jag använda pensel. Det blev helt enkelt ojämnt hur jag än gjorde. Jag testade istället med sprayfärg på burk och där efter putsade jag försiktigt indexen för att få fram metallen. Denna metod visade sig vara otorligt mycket enklare och jag fick ett bra resultat vid första försöket.